Montesori metod rada

Montesori metod rada

Montesori metod obrazovanja ukljucuje prirodna interesovanja i aktivnosti dece, a ne formalne nastavne metode. Montesori ucionica stavlja naglasak na prakticno ucenje i razvoj veština iz stvarnog sveta. Naglašava nezavisnost i posmatra decu kao prirodno željnu znanja i sposobnu da zapocnu ucenje u dovoljno podržavajucem i dobro pripremljenom okruženju za ucenje. Filozofija koja leži u osnovi može se posmatrati kao da proizilazi iz teorije raspleta. To obeshrabruje neke konvencionalne mere postignuca, kao što su ocene i testovi. Montesori obrazovanje se zasniva na modelu ljudskog razvoja. Ovaj obrazovni stil funkcioniše poštujuci dva uverenja: 1. da se psihološka samoizgradnja kod dece i odraslih u razvoju odvija kroz interakciju sa okolinom i 2. da deca (posebno mlada od šest godina) imaju urodeni put psihološkog razvoja.

Suštinski elementi Montesori principa rada:
- ucionice mešovitih uzrasta: ucionice za decu uzrasta 2 i po ili od 3 do 6 godina su najcešce,
- odabir aktivnosti ucenika u okviru propisanog raspona opcija,
- neprekidni blokovi radnog vremena,
- „otkrivajuci“ model, u kojem ucenici uce koncepte iz rada sa materijalima, a ne putem direktnog uputstva,
- specijalizovani obrazovni materijali su cesto napravljeni od prirodnih, estetskih materijala kao što je drvo, a ne od plastike,
- promišljeno pripremljeno okruženje u kojem su materijali organizovani po predmetnim oblastima, dostupno je deci i odgovarajuce velicine,
- sloboda, u granicama i
- obuceni nastavnik sa iskustvom u posmatranju decjih karakteristika, sklonosti, urodenih talenata i sposobnosti.

Montesori obrazovanje podrazumeva slobodnu aktivnost u „pripremljenom okruženju“, što znaci obrazovno okruženje prilagodeno osnovnim ljudskim karakteristikama, specificnim karakteristikama dece razlicitog uzrasta i individualnim licnostima svakog deteta. Funkcija sredine je da pomogne i omoguci detetu da razvije samostalnost u svim oblastima u skladu sa svojim unutrašnjim psihološkim direktivama.

Pored toga što nudi pristup Montesori materijalima koji odgovaraju uzrastu dece, okruženje treba da ispoljava sledece karakteristike:
- aranžman koji olakšava kretanje i aktivnost,
- lepota i harmonija, cistoca okoline,
- izgradnja srazmerno detetu i njegovim potrebama,
- ogranicenje materijala, tako da je ukljucen samo materijal koji podržava razvoj deteta,
- red i
- priroda u ucionici i van nje.